2012. május 19., szombat

Teljes kiőrlésű magvas kenyér


      

Állandóan próbálkozom a különféle teljes kiőrlésű tönköly lisztekkel. Nekem a legjobban a Dr.* Kalmár lisztek váltak be.
Máshoz nem hasonítható állaga van a tésztának, mintha élne a kezedben.
Ezt a kenyeret gyors kovásszal készítettem. Az alábbit jelenti az én értelmezésemben.

Hozzávalók  a kovászhoz: - 3 db kenyeret készítek belőle

  •  50 dkg teljes kiőrlésű tönköly liszt
  •    2 dkg friss élesztő
  •    8 dl meleg víz

Elkészítés

A  szitált lisztet / én mindig átszitálom,mert így közvetlenebb kapcsolatba kerülök a liszttel és ki tudom szűrni,ha valamilyen
szennyeződés lenne benne/ óvatosan beleadagolom a meleg vízben feloldott élesztőbe és kb.24 órát letakarva állni hagyom. A kelesztő edénynek többszörös nagyságú tálat ajánlok, és a legjobb mindig ugyanazt használni akkor nem lehet baj. Ugyanis a kovász megkel és azután visszaesik.
Minimum  20 fokos legyen a tárolási helyen.

Hozzávalók a kenyérhez / 3 db kenyér lesz/

 az összes kovász

  •  50 dkg teljes kiőrlésű liszt
  •    3 dkg só
  •  15 dkg vegyes mag / de ízlés szerint növelhető vagy csökkenthető a mennyiség és az összetétel/
  •  napraforgó, len, kender, szezám, fekete szezám, tökmag, amaránt mag, chia / azték zsálya /- attól függően ki melyiket fogyaszthatja  

Elkészítés

A kovászhoz hozzáadom a felsorolt alapanyagokat és összegyúrom.Addig szoktam gyúrni amíg elválik a kezemtől. Akkor biztosan jó a tészta. Ha picit lágynak találom egy kevés lisztet még teszek hozzá.
A így elkészült tésztát 3 részre osztom. Az én gyakorlatom,hogy a legpraktikusabb a kb. 50 dkg-os kenyér. Ezért előkészítek 3 db 21x11cm-esd kilisztezett  teflon sütő formát és belehelyezem a megformázott kenyér tésztát, majd minimum 20 fokos helyen kelesztem kb. 1,5-2 órát. Majd 200-180 fokos sütőben kb 1 órát sütöm.  Nem fontos,hogy lég keverésű legyen. Azért kezdem 200 fokon,mert mire mindhárom formát beteszem visszaesik a hőfok. Pár perc múlva le is veszem 180 fokra a sütőmet.
A legtanácsosabb beállítani egy idő jelzőt úgy biztosabb.  Egy óra múlva elméletileg kész a kenyér, de ha megkopogtatva kongó hangot ad,akkor biztos megsült.
Bármilyen ízesítés esetén ugyanígy működhet a dolog. Én leggyakrabban fekete olívás, répás, magos és gyümölcsös kenyeret készítek. A gyümölcsösről külön szólok egy másik alkalommal,mert az egy pici módosítással készül.

Lehet a tetejét külön mag szórással díszíteni. A fekete szezám  mutatósabbá teszi a kenyerünket.