2012. május 19., szombat

Csokoládés mandula torta

               



Tortát elég ritkán sütöttem eddig. Most elkerülhetetlennek tűnik, mert a barátnőm kért meg, hogy készítsek egy gluténmentes tortát, az esztétika  nem az elsődleges szempont, csak finom, és egészséges legyen, mondja ő!! Igen,ez kihívás! Ezt a receptet korábban 2 alkalommal készítettem,de ebben a formában most először vágok bele. Átgondolom,hogy 10 főre mekkora torta kell és ehhez mérten készítem elő az alapanyagokat.

Hozzávalók

Tészta

  • 190 g étcsokoládé / jobb minőségű/
  •     6 db tojás / én házi tojást használok /
  •  225 g valamilyen cukor
  •  225 g mandula liszt
  •  pici só

Krém

  •   2,5 dl natúr felverhető tejszín
  •  150 g étcsokoládé / jobb minőségű/

Díszítés

  •  2-3 dkg pirított mandula
  •  10 dkg nád cukor

Elkészítés

A cukrot és a tojást együtt habosra keverem / én kézi mixerrel szoktam/, ezt kb. 5 percig csinálom,akkora biztosan jó. Közben víz gőz felett felmelegítem az étcsokoládét. A cukros masszához hozzáadom a mandula lisztet,majd az olvasztott csokoládét, pici sót ,és ha egyneművé válik megy a sütő formákba.Csokoládét egyszerre többet olvasztok, a keveréket mérlegre helyezem ,és úgy mérem bele az olvasztott csokoládét, nekem ez vált be. Kevesebb a macera, és később  úgyis szükségem lesz még csokoládéra a krémhez, esetleg a díszítéshez.
A sütéshez  2 db 24 cm átmérőjű sütő papírral kibélelt formát használok,mert most 2 db egyforma méretű torta lapra van szükségem.
Ez a művelet egy 180 fokos sütőben kb. 20-25 percig tart. Ha nem lég keveréses sütő,akkor  inkább egyenként sütöm a lapokat. Szokásom a 20. perc körül egy tű próbát ejteni / fogpiszkáló tökéletesen megfelel a célnak/, és ettől függően sütöm tovább.Hagyom kihűlni a lapokat.
A sütő papírt csak akkor veszem le,ha már biztosan kihűltek a lapok.
Addig elkészítem a krémet. Bármilyen ízlésed szerinti krémmel meglehet tölteni, de én most csak összekeverem a felvert tejszínt az olvasztott csokoládéval. Kevés csokoládét folyatok hozzá, mert a tészta elég édes.
Kb. a krém felét rákenem a lapra, ezután óvatosan ráhelyezem a fedő lapot,majd a maradékkal befedem a tortát. Tehetnék rá sima olvasztott csokoládét is,de akkor számomra túl tömény lenne. / Hogy szebb az is biztos!/
A torta tetején, oldalán amennyire tudom elegyengetem a krémet, és jön a kreativitás! Mindenkinek ajánlom,hogy legyen elég önbizalma, mert akkor még saját magát is meglepni! Most én is így vagyok ezzel!
Megpirítom a mandulát, majd rászórom a tortára,de ez esztétikailag kevésnek bizonyul, így tovább töröm a fejem ötletek után. Szerencsére, találok 1-2 csokoládé pasztillát,itt van még az olvasztott csokoládé is és akkor kipattan egy új ötlet!
A karamell kupola,mint látvány,mint egyensúly teremtő! Nosza, neki látok!
Veszek egy nem túl nagy nyeles lábast 10 dkg cukorral /kristályos legyen/, majd annyi vizet öntök rá ,hogy éppen ellepje, és így addig forralom, amíg kezd karamell színű lenni. Semmiképpen nem kavarom! Ezután hagyom egy kicsit  kicsit hűlni. Közben egy merőkanál fejét beolajozom, és erre csurgatom a félig kihűlt karamellt. Meg kell várni amíg nyúlik, csak akkor jó. Vékony szálak formájában helyezem rá a merőkanál fejére,de csak az aljáig,mert egyenesnek kell maradnia,hogy megálljon  a kupola. Kicsit dermesztem a kanálon, azután a torta fölé hajolva óvatosan rácsúsztatom a tortára. Ez most összetörik, így készítek egy újat.
Óvatosan ráhelyeztem a torta tetejére és kész!!
A maradék karamell eddigre megkeményedik, de ha szereti a család a karamellás tejet,akkor itt a jó alkalom. Kis türelemmel előbb-utóbb felolvad a karamella.
Ne felejtsük el lefotózni!