2012. május 30., szerda

Hal saláta zöld spárgával



A tavaszhoz  egy jó ideje hozzá tartozik a spárga szüret is. Öttömösön június 9-én  15. alkalommal rendeznek  Spárga Fesztivált. Egyszer alkalmam volt ellátogatni, és örömmel tapasztaltam, hogy az emberek képzelő ereje határtalan még ha csak egy spárgáról van is szó! A felhasználásának millió módját mutatták be és mindezt olyan lelkesedéssel, hogy én csak ámultam. Minden tiszteletem az övék az idén is!!
Vannak barátaim akik elég nagy mennyiséget tárolnak  be ilyenkor a későbbi  főzésekhez. Egyik ilyen barátom ugrott fel  kora reggel ezzel a szép zöld spárgával, és mesélte, hogy  ő már túl is van a spárgák tisztításán és lecsomagolásán. Kis sziszi-fuszi munka, de megéri! Nekem a hal már tervezett volt erre a napra, de így párosítva még kellemesebbnek tűnt.


 Hozzávalók:

  •    10 dkg előre csomagolt enyhén füstölt hal filé /pisztráng, hering -kapható 1-2 db-os kiszerelésben/
  •    15 dkg zöld spárga
  •      pici só és vaj a spárgához
  •      2 dkg piros  kaliforniai paprika / narancs színűvel is szép lenne /
  •      1 kevés jég saláta

Öntet:

  •      1 tojás sárgája
  •      1,5 dl tejföl
  •      1/2 dl olaj
  •       1 dkg szardella paszta /elhagyható/
  •        pici fehér bors
  •       1/2 citrom leve / ez azért ízléstől és a citromtól is függ/
  •       pici cukor és só
  •       dijoni mustár/ én most magosat használtam/     

Elkészítés:

 Kibontom a hal filé csomagot és darabokra tördelem,. ha maguktól nem úgy törnének, ahogy szeretném. Eltávolítom róluk a felesleges részeket. A paprikát és a salátát mosom , csepegtetem / kéztörlő papír tökéletes / , majd neki látok a spárgának. Mivel a barátnőm már megtisztította így rögtön tehetem párolni, de nekem csak a spárga fejekre van most szükségem ezért a többi részt eltávolítom, vissza teszem a hűtőbe egy másik alkalommal majd jó lesz levesbe.    
Fogok egy nem túl nagy serpenyőt és pici vajat helyezek bele, forrósítom és ráhelyezem a spárga darabokat.
Picit sózom, és pár csepp citromlét is csepegtetek rá.  Amikor szétvágom a citromot a díszítéshez teszek félre annyi karikát amennyi adagot készítek a salátából. Ez a spárgás dolog 5 perc, és már kész is.
A legtöbb idő talán az öntet elkészítése, és is gondoltam az elhagyására, de végül mégis elkészítem.
Veszem a mércés kancsómat / én ilyen kis mennyiségnél mindig azt használom/ és először a tojás sárgáját ütöm bele, majd folyamatosan az olajat dolgozom hozzá kézi mixerrel és fokozatosan adom  hozzá a többi hozzávalót.
Szép krémesnek kell lennie, lehet sűrűbb, hígabb, ki hogyan szereti, lehet vele játszani. Megkóstolom és félre teszem.
A tányér kiválasztása után fogom a formámat és elkezdem bele rétegezni az alapanyagokat. A lényeg,hogy ne túl nagyok legyenek,mert akkor nehezebben adja ki magát a dolog. Úgy érzem és most nem voltam elég türelmes, de bevallom nagyon éhes voltam!
A rétegeket picit lenyomkodom, majd a legvégén a citrom szeletet félig belemártom a fekete szezámba és óvatosan a tetejére helyezem. Kész is lennék, de még el kell távolítanom a formát, amit most meg is teszek.
Az díszítem /ahogy tudom /  a tányért, én nem akartam ráönteni a salátára, mint a másik variációnál, mert így szebben mutat. Még egy kis szezám mag és jöhet a kés-villa!