2012. június 15., péntek

Tönköly hússal töltött laboda vargányás burgonya pürével



 Szeretem a különleges ételeket, és szívesen elbíbelődöm velük. Általában a hűtőm és a kamrám lehetőségei lehetnek csak a fantáziám korlátjai, de általában mindig kisül valami különleges, ha azt akarok készíteni.
Ez a számomra is a szokásosnál több összetevőt kívánó étel bizonyára  minimált létszámban marad az elkészítés tekintetében, de nem bánom, mert számomra megérte a fáradtságot.
A labodát a Mars téri piacon találtam, mint már másik receptemben is említettem, egy aranyos néni árulta.
Az azóta eltelt napokban árgus szemekkel figyeltem a természetet, vagyis biciklizés közben a rétet, de ennek ellenére Edit barátném fedezte fel az út mentén a rengeteg labodát. Persze nem gondolom, hogy a néni a rétről gyűjtötte, mert amit én vásároltam az  már  a növény kerti változata, de tény, hogy elsősorban gyomnövény!

Bármilyen zöldséggel elkészíthető: kelkáposzta, mangold, és tökbe is töltöttem ezt a tönköly húst, a blogban meg is találni a receptet.

Hozzávalók:  4 adaghoz

  • 8 db laboda levél, ha kisebb lenne, akkor egy töltelékhez 2 darabot használjunk
  • 25 dkg tönköly hús / a receptje a tönköly pelyhes rakott burgonyánál a blogban megtalálható, az ott szereplő mennyiség 1/4-ét használom itt fel a töltelékhez/
  • 2 szem paradicsom, vagy 1/2 doboz kockára vágott paradicsom konzerv
  • 2 gerezd fokhagyma
  • 1 kanál olíva olaj
  • kevés só 

Burgonyapüréhez:  4 adaghoz

  • 80-90 dkg régi  burgonya
  • 5 dkg vaj
  • 1,5 dl meleg tejből annyi amennyit felvesz a krémességhez

  • 2 tk őrölt vargánya por
  • 1 tk só a burgonya főző vizébe
  • és a burgonya pürébe ízlés szerint a végén

Díszítéshez:

2 dkg szeletelt és pirított mandula

Elkészítés:

Legelőször a megtisztított, kockázott burgonyát felteszem főni, hogy egyszerre legyen kész a sütéssel.
Hideg vízbe teszem fel, de a sót nem felejtem el, mert utólag nem igazán szerencsés a burgonyát sózni.
A megmosott leveleket egy picit megtisztítom a keményebb szárrésztől, majd beletöltöm a tölteléket.
Annyira gyengék a levelek, hogy nem gőzölöm meg a töltés előtt őket, mert szükségtelennek tatom.
A képen látható módon egymás mellé helyezem a megtöltött darabokat, ekkor  meglocsolom a paradicsommal, az olajjal, rászórom a szeletelt fokhagymát, és megsózom. Irány a sütő előreláthatólag 35-40 perc szükséges, ha 180 fokon sütöm a középső rácson.
Addig elkészítem a burgonya pürét az időközben megfőtt burgonyából.
A főző levet leöntöm, mert nincs rá szükségem, majd a meleg tejet és a vajat hozzáadom, még belekanalazom a vargánya port is, és indulhat a krémesítés. Kézi mixerrel töröm össze, és addig használom ,amíg csomómentes nem lesz . Megkóstolom, és még egy picit rásózok.

A tálalásnál előbb a pürét kanalazom a tányérra, majd a két darab tölteléket, és ezután a tepsiből a szószt, majd a mandulát.
Nagyon kellemes kiegyensúlyozott étel a végeredmény, azt gondolom megérte a ráfordított időt.