2012. október 14., vasárnap

Kolbásszal töltött karaj céklás lilakáposztával


Ezt a menüt egy paleos ismerősöm ihlette. Általában nem készítek ilyen fogásokat, de néha az ember tehet kitérőt gyakorlásképpen.



Hozzávalók: 4-6 személyre

  • 800-1000 g sertéskaraj
  • 1 rövidebb szál szárazabb füstölt kolbász
  • só, őrölt fekete bors
  • 5 dl zsiradék

Párolt lila káposzta

  • 1 kg-os fej lila káposzta, de a fehér is tökéletes
  • 8-10 dkg mazsola
  • 1 nagyobb cékla lereszelve
  • kevés só
  • 1 csapott tk. őrölt kömény
  • 1-2 ek. zsiradék 
  • ízlés szerint ecet, de egy evőkanálnyival nyugodtan indíthatunk.

Elkészítés:

Elég szép csont nélküli karajt sikerült vásárolnom, de vehettem volna csontost is,  most ez tűnt egyszerűbbnek. Megtisztítom a felesleges kis mócsingoktól, és keresek egy hosszabb pengéjű, élesebb kést, hogy a kolbásznak a nyílást elkészítsem. A lényeg a határozott mozdulat, és a kitartás, amíg a végéig nem érsz. Elsőre nem megy, így még egyszer nekifutok, hogy kijöjjön a végén a kés hegye. A kolbászról lefejtem a bőrét, és így töltöm bele a kolbászba. Ha nem megy könnyen, akkor még egy kicsit tágítok a résen. A végén ki kell bukkannia, ha elég hosszú a kolbász a végén. A karaj külsejét sóval, borssal bedörzsölöm, majd, hogy lezárjam a pólusokat, előbb még egy vas serpenyőben a karaj minden oldalát gyorsan megpirítom. Legyen nagyon forró a zsír, mert így gyorsan összehúzódnak a rostok. Ezután mehet a kizsírozott tepsibe. A sütőt előmelegítettem 190 fokra, de pár perc múlva visszaveszem a  170 fokos sütési hőfokra. Be lehet szalonna darabokkal takarni a karajt, hogy ne száradjon ki, de én most csak egy szorosabb alufóliázást csinálok. Öntök alá egy kis vizet is, hogy ne égjen később a tepsim.
A hús sütés kb. 1,5-2 órát vesz igénybe.
Addig elkészítem a káposztát. Ha van gyalu lehet gyalulni, én késsel fogom összevágni, mert ezt szeretem jobban. A mazsolát kicsit meglazítom, ami azt jelenti, hogy 1-2 csepp vízben felpuhítom, majd turmixolom, mert ezzel fogom a káposztás karamellizálni.Egy nagyobb lábas készítek elő, mert később össze fog esni a káposzta, de induláskor elég nagy a terjedelme, és az olajos felforrósított m azsolás keverékbe bele is borítom, ha felszeltem, öblítettem. 
Le fedem, de előtte hozzáadom a sót, köményt, így  könnyebben összeesik  a káposzta.
Alacsonyabb hőfokon párolom, mert félek, hogy leég. Egyébként is ráérek, mert mire  a hús kész, addig a káposzta 2-szer is meglenne! Amikor megpuhult, de még nem esik szét, akkor ízesítem egy kis ecettel, sóval, vagy , amit jónak látok.
A hús úgy egy 1,5 óra múlva megnézem, hogy áll, ehhez egy húsvillát használok. Ha túl sok alatta a folyadék, akkor öntök le belőle.  Amikor nagyjából megpuhult, akkor leveszem a fóliát, hogy egy kicsit piruljon a teteje a húsomnak. 
Akkor tálalom, vagy szelem, ha már kihűlt nagyjából, mert egyébként a szeletek kívánni valót hagynak maguk után. Most így tálalom, ahogy a fotón látható.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése