2012. július 20., péntek

Nyári töltött káposzta



Lehet furcsállni, hogy nyáron töltött káposztát készítek, de higgyék el nagyon kellemes melegen-hidegen egyaránt! Nagyon sok elkészítési móddal találkoztam már, de én ezt szeretem a legjobban.
Több napin eltartható, fagyasztható, és ezáltal fregoli étellé válik mindjárt, ha rákapnak.

Hozzávalók: 16 töltelékhez

  •  2 db közepes fej káposzta
  • 1 kg darált hús / ki milyet használ/
  • 15-20 dkg rizs 
  • 1 nagy fej vöröshagyma
  • 2 fej fokhagyma
  • 1 csipet majoránna /elhagyható/
  • 1 csipet turbolya /elhagyható/
  • 1 csipet őrölt kömény
  • 1 csipet őrölt fekete bors / én nem teszek bele/
  • 1 tk őrölt piros paprika
  • 1 csomag friss kapor, vagy 1 púpos tk.szárított
  • 50 dkg friss paradicsom velő
  • 1 fej vöröshagyma lereszelve
  • 1 db apróra vágott tv paprika 
  • 1 ek. zsiradék
  • 10 dkg tejföl

Elkészítése:

Azért vásároltam 2 fej káposztát, mert kis csinosabb töltelékeket tervezek. A fazékba már fel is tettem a vizet, mert egy kicsit megabálom a káposztát, hogy könnyebben tudjak vele dolgozni. A vízbe egy kis sót is szórok, és lefedem 10 percre. Mielőtt a vízbe teszem a fejeket a legfelső leveleket kidobom, a torzsa részt levágom, és még ki is vések egy keveset a torzsából, hogy a levelek szinte maguktól kezdjenek leválni később.
Addig összeállítom a tölteléket. A darált húsba beleütöm a tojást, hozzáadom a fűszereket, és az apróra vágott hagymákat / a hagymát, ha van időd + kedved egy picit megpárolhatod /.
A megmosott 20 dkg rizst is belekeverem, én több rizzsel szeretem.
A közben meglazult káposztáról leöntöm a vizet, és kis hűtés után elkezdem a leveleket óvatosan lebontani a fejről. A levelek vastagabb gerinc részét egyenként megvékonyítom, így könnyebben tudom feltekerni a töltelékkel. Fejenként 9-9 levelet bontottam le, mert ennyit tudok megtölteni a töltelékemmel.
El is kezdem, de először megnézem, hogy elég laza-e a töltelék, ha mégsem, akkor egy pici vízzel lazítom, mert a rizs sok folyadékot vesz magához a főzés során.
Ahogy töltögetem a leveleket, úgy rögtön helyezem is a lábasba.
A főző lábasban az 1 kanál zsiradékban megpárolom a lereszelt vöröshagymát, az apróra vágott paprikát, kicsit sózom, majd az egyik kimaradt fej káposztát apró csíkokra vágom és hozzáadom a felét ehhez a hagymához, erre kezdem el a töltelékeket felsorakoztatni. Az apró káposzta  hozzáfőzése nem gyakorlat mindig, de nálam jobban csúszik, mint a töltelék.
Amikor az összes töltelék megvan a tetejére szórom a maradék apró káposztát, a kaprot, ráöntöm a meghámozott, kicsit összetört paradicsomvelőt. Már csak a só hiányzik és a fedő. Ha nem fedi el a paradicsom a töltelékeket, akkor annyi vizet adok hozzá, hogy így legyen, alacsonyabb fokozaton főzöm.
A főzés során is mindig öntök egy kis vizet az ételhez. Kavargatás helyett csak forgatom időnként a lábast.
Nyugodtan magára lehet hagyni a lábast, de a sütőben , kemencében is el lehet készíteni, sőt inkább ezt ajánlom, ha rendelkezel ilyennel.
Amikor megfőtt az étel a felhígított tejfölt még ráborítom, de ezt követő 10 perc után befejezem a főzését.
Nem teszek bele sűrítő anyagot.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése